NOPEA JA ILMAINEN TOIMITUS SEKÄ PALAUTUS - AINUTLAATUINEN 5 VUODEN TAKUU - 100 % KOTIMAINEN

Näillä vinkeillä aloitat juoksuharrastuksen lempeän tehokkaasti

Kesä on täällä ja juoksupolut ovat alkaneet jälleen kutsua luokseen. Ajatus juoksulenkistä herättää intoa, mutta vähän myös pelkoa. Viimeisestä juoksulenkistä on vierähtänyt tovi ja kestävyyskunto on päässyt ottamaan askeleita taaksepäin.

Näin kannattaa aloittaa juoksu- ja kestävyysharjoittelu pitkän tauon jälkeen

Aloita juoksuharjoittelu lempeästi kehoasi kuunnellen

Jos kestävyyskunnon harjoittamisesta on kulunut pidempi tovi, kannattaa harjoittelu aloittaa hyvin kevyesti ja lempeästi. Ensimmäiset lenkit voi suorittaa esimerkiksi sauvakävellen. Tämän jälkeen voi siirtyä pikkuhiljaa kävelyn ja juoksun vuorotteluun, ja siitä sitten itse juoksuun. Alkuun juoksulenkit kannattaa pitää kevyenä niin ajan kuin matkan suhteen. Kehitystä alkaa kuitenkin säännöllisellä harjoittelulla tapahtumaan yllättävän nopeasti, joten pikkuhiljaa pääsee lisäämään niin nopeutta kuin matkan pituutta. Tärkeintä on kuunnella oman kehon merkkejä ja muistaa myös riittävä lepo.

Satsaa sinulle parhaisiin juoksukenkiin ja vaatetukseen

Juoksukengät ovat lenkkeilijän tärkein työkalu, joten niihin kannattaa panostaa niin mukavuuden kuin oman terveyden takia. Samalla kannattaa tarkastaa myös muiden treenivaatteiden kunto. Etenkin näin keväällä kannattaa suosia kevyitä vaatteita, jotka kuitenkin pitävät lämpimänä läpi lenkin. Toppautuminen paksuihin kuteisiin ei saa oloa tuntumaan kevyeksi, jolloin juoksuaskelkaan ei rullaa kovin lennokkaasti. 

Vinkki: Lämpö-Hertta on juoksijan paras valinta lenkille

Valitse lenkkeilymaastoksi mahdollisimman tasainen ympäristö

Juoksu kannattaa aloittaa tasaisessa maastossa, sillä se on alkuun huomattavasti kevyempi vaihtoehto. Kun kestävyyskunto lähtee ottamaan askeleita eteenpäin, sujuu ylämäetkin huomattavasti mukavammin.

Aseta juoksemiselle tavoitteita ja pienempiä välitavoitteita

Jotta harjoittelussa pysyy motivaatio yllä, ei kannata heti ensimmäiseksi tavoitteeksi asettaa puolimaratonia. Se voi toki olla määränpää, mutta sitä ennen kannattaa asettaa muutamia välitavoitteita, jolloin motivaatio juoksuun ei lopahda ennen aikojaan. Ensimmäinen tavoite voi olla esimerkiksi se, että jaksaa juosta 1 km, sen jälkeen 2, 3, 4 jne. Seuraavana tavoitteena voi olla se, että jaksaa juosta 5 km nopeammin kuin kuukausi sitten. 

Vinkki: Tutustu Pinkkiheidin Biker-Herttaan, joka on juoksijan ehdoton suosikki. Biker-Hertta ei valu juostessa ja se on äärimmäisen mukava päällä. Shortsin ominaisuudet sopivat täydellisesti lenkkeilyyn ja pyöräilyyn.

  • Täydellinen istuvuus ja 100 % peittävä
  • Ei valu tai rullaannu alaspäin kesken lenkin
  • Äärimmäisen kestävä
  • Takapuolen muotoilu ja kuviointi imartelevat jalkoja ja peppua
  • Tuplakangas vyötärössä tarjoaa korsettimaisen pidon vyötärölle ilman ikävää kuminauhaa

 

Katso Biker-Hertta tästä

 

Jätä kommentti